mandag 8. februar 2016

Boller i en fei..

Ny uke, Ny Mandag!
Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg synes
ikke det er annet enn mandager og fredager..
Hvor blir dagene av??

Og noen dager vil bare ikke tiden samarbeide..
I går var en av disse dagene.

Og jeg som hadde lovet gjengen fastelavnsboller..


Jeg rakk (nesten) alt jeg skulle... og det ble boller ♥

Heldigvis har jeg verdens beste bolleoppskrift!

100g smør
100g sukker
550-600g hvetemel
1/4 ts slt
1/2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
3 1/2 dl H-melk
1 pakke gjær

Smuldre smøret i melet.
Bland resten av det tørre sammen.

Jeg varmer melken, så den blir lunken, uavhengig 
av om jeg bruker fersk gjær eller tørr gjær.

Elt deigen godt, til den slipper bollen.
Tilsett mer mel om nødvendig.

Hev deigen til dobbel størrelse, ca 40 min

Da er det bare å starte å trille boller.
Denne oppskriften gir ca 18 boller.

Etterhev under ett klede i ca 20 minutter,
før bollene settes midt i ovnen ved 220 grader.
Bollene er ferdig etter ca 10-12 min, litt avhengig
av ovnen.



Så...NYT nystekte varme boller.. ♥

Håper du hadde en koselig fastelavensøndag,
ønsker deg en strålende ny uke






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar