torsdag 4. september 2014

Maling av kjøkkenfliser del 1

Hmm... male flisene over kjøkkenbenken..?
Jeg har lenge gått å lurt på om det er en god ide eller ikke.
Synes liksom flis er litt skummelt.
Men etter haugevis av overbevisninger, både her i bloggverden
og i malebutikkene, bestemte jeg meg for å prøve..
SÅÅÅ....i går satte jeg i gang


Her er min fremgangsmåte:

1. Først skrubbet jeg flisene rene med salmiakk og vann.

2. Deretter satte jeg inn flisene med noe som heter E.S.P
Dette er en slags heftgrunning, som man smører på flisen, med en klut.


Etter ca to timer er det klart for å male første strøket.

Her er ett bilde av flisene før min lille "makeover"


Mosaikkfliser som ser lyseblågrønngråaktige ut hehe;)

3. Så er det bare å dekke til benkplaten og begynne å male.


Jeg brukte en liten rulle for glatte overflater.

Himmel for en forskjell...!

Jeg valgte å bruke Jotun Lady, Suprime finish, halvblank.
I fargen Konkyliegrå. Jeg var ute etter en hvitfarge som såvidt bryter i greige.
Grunnen til at jeg valgte halvblank, er at jeg var ute etter det litt mattere utseende.

Damen i butikken mente det skulle holde med to strøk.
Da er det bare å sette igang med siste strøket etter jobb i dag:)
Må si jeg er veldig fornøyd, foreløpig hvertfall.
Blir spennende å se hvordan det ferdige resultatet blir i kveld.

Håper alle får en finfin dag i dag!






6 kommentarer:

  1. Du kommer til å bli så fornøyd!
    Jeg malte mine kjøkkenfliser for 2-3 år siden og jeg angrer ikke!
    Fortsatt like fine - også over komfyren og vasken :)

    Ønsker deg en finfin torsdag ♥

    SvarSlett
  2. Så gøy å høre :)
    Veldig fornøyd hittill, kjøkkenet fikk plutselig
    en helt annen atmosfære og ro :)

    Ha en superduper dag du også:)

    SvarSlett
  3. Det ser ut til å bli kjempe fint! Jeg har også gjort det for noen år tilbake, og det ble bra :) Men jeg er en litt utålmodig sjel, så nå er det tapet der i stedet ;)

    God torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, I et lite Norgesglass :)
      Kan jeg spørre deg om hvordan du har lagt tapeten?
      Måtte du rive flisen, eller brukte du sånn veggfornyer?
      Kjempe koselig du la igjen en kommentar her hos meg:)

      Ha en finfin helg!

      Slett
    2. Vi limte på en tynn gipsplate, sparklet skjøtene og deretter tapetserte :)

      Du har en koselig blogg, så jeg kommer nok innom igjen :)

      God helg!

      Slett
    3. Så gøy med tilbakemeldinger og tips:)
      Koselig du likte deg her hos meg, du er hjertlig
      velkommen når som helst :)

      Klem

      Slett