torsdag 5. mai 2016

Kakebake helg

Endelig var det tid for bursdag her i huset!
Det betyr at det blir kakebaking og en del
timer på kjøkkenbenken:)


Denne gangen var det min bonusdatter som
ble fjortis, og DET må jo feires..
Nå var jo ikke akkurat jeg og faren hennes
invitert til festen, men kaker og mat fikk vi lov å
diske opp med hihi;)



Jeg er fremdeles nybegynner i kakebakeverden,
men synes det er utrolig gøy å prøve meg litt frem:)
Denne gangen lagde jeg vaniljekake med sjokolade,
jordbær og marsipan.
Jeg laget også en gulrotkake.

Det er min favoritt :)


Gulrotkaken er pyntet med ostekrem, i rose swirl.
Jeg synes kaken blir så utrolig dekorativ med denne teknikken.
Kaken er i to lag, med krem i mellom, rett og slett fordi jeg 
ikke får nok av den ostekremen ;)



Dette er oppskriften jeg bruker på gulrotkaka😊

4 egg
3 dl sukker
dl hvetemel
1 ts natron
1 ts bakepulver
ts kanel
1 ts vaniljesukker
½ ts salt
2 dl TINE Kulturmelk
1 dl nøytral olje
4 dl gulrøtter, revet

SMØRKREM

375 g TINE Kremgo`® Naturell, romtemperert
125 g TINE Meierismør, romtemperert
6 dl melis
1/2 sitroner, kun saften

Du kan med fordel doble oppskriften på smørkrem.

Når det gjelder roseswirle har jeg brukt wiltons purple farge.

Du bruker wiltons tip 1M for å lage rosene
(den får du både hos jernia og panduro +
andre steder som selger kakeutstyr.)

Du starter i midten og fortsetter rundt,
prøv å avslutt ca der du begynte.

Lykke til og vel-bekomme!

Så er det bare å glede seg til neste bursdag, og nye kaker :)

Forresten, nå i mai er det jo mange anledninger til å bake
deilige kaker... bare å glede seg da!



Ha fine maidager

2 kommentarer:

  1. Så heldig du var da som fikk lov til det, hi hi :) Du ser ikke ut som noen nybegynner- de er helt nydelige :) Var nok en stor glede å se hun ble fornøyd og glad for det må hun ha blitt med disse.


    Ønsker deg en fin ny uke

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  2. Wow,for noen nydelige kaker! Så flink du er!
    Så heldig hun er som har ei som deg som kan diske opp med slikt .
    Nyt den nye uka.
    Klem Christina

    SvarSlett