torsdag 8. mai 2014

Franske Makroner i bøtter og spann!

Hjemme hos oss er vi helt gærne etter franske makroner!
Jeg laget dem for første gang i oktober i fjor, og di søte små kaloribombene ble tatt i mot med åpne armer!
 I går tilbrakte jeg hele kvelden på kjøkkenet, til sammen nesten 5 timer!
Jeg laga ikke mindre enn fem-dobbel porsjon av disse små rakkerne.
Ikke rart jeg forsov meg i dag morges... 


Jeg bruker denne oppskriften:

                                              75g eggehviter
                                              100g sukker
                                              100g melis
                                              100g malte mandler

Start med å piske eggehviter og sukker stivt. Viktig at det blir ordentlig stivt.
Sikt melis og malte mandler.
Rør forsiktig sammen til en røre.

Så er det viktig å røre nok luft ut av røren. Rører du for lite blir makronene som harde marengstopper.
Rører du for mye vil makronene flyte ut. Så dette er en fin balansegang, så her må du bare prøve deg frem. Øvelse gjør mester;)

Bruk en sprøytepose med en rund tupp, og sprøyt ut passe store makroner, som en 5 kroning ca.

Jeg steker mine makroner på 140 grader i ca 15 minutter. Her kommer det litt an på ovnen din, så her må du bare prøve deg frem. Alle ovner steker litt forskjellig. Jeg bruker varmluft. Og steker midt i ovnen. Makronene skal løfte seg litt og være seige inni.

Avkjøl makronene litt føre du tar dem forsiktig av brettet, la di avkjøle seg føre du leger i fyll.

Nå er det bare å fylle di med favorittfyllet ditt. Mitt favorittfyll er sitron...elsker den friske, syrlige smaken.
-eller karamell, søte og gode... mmm

Hva er ditt favorittfyll?





Hvis du vil pynte makronene med strøssel, legger du dette på før du steker dem. Jeg laget mine i lyserosa og en litt mørkere rosafarge. Tenkte det ville passe fint på konfirmasjonsbordet til lørdag :)


I dag skal jeg ta jobben med å lage fyll og gjøre disse godbitene ferdige.
Heldigvis synes 9-åringen  at det er veldig stas å hjelpe til:)
Det trengs i disse travle konfirmasjonstidene!


I morgen skal jeg fortelle hvilket fyll jeg valgte, og så klart gi deg oppskriftene.


Ha en superduper dag!




Klem Trude










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar